DM for Kreftforeningen

Fysisk DM til kalde adresser – altså giverbrev til ikke-medlemmer. Målet: skaffe flere faste givere.

UTFORDRINGEN

Høsten 2022 tikket et spennende oppdrag inn i innboksen vår. Avsenderen? Kreftforeningen. Oppdraget? «Kan dere hjelpe oss å tenke litt nytt og kreativt rundt vårt tradisjonelle giverbrev/DM til kalde adresser?» (disse ferdigfrankerte A4-brevene med gul giro nederst). «Målet er å skaffe flest mulig nye støttemedlemmer i løpet av 2023.» En telefonsamtale senere skjønte vi at 5 andre Oslo-byråer hadde fått den samme henvendelsen. Så da var det bare å knekke opp skrivefingrene og lage en prisvinnende pitch! Og ja – vi vant oppdraget.

LØSNINGEN

Løsningen ble «En liten bok om hva du kan gjøre hvis noen du kjenner får kreft». 1 av 3 nordmenn får kreft i løpet av livet, og det er ingen tvil om at flokken rundt en kreftsyk har lyst til å hjelpe. Men hva som faktisk hjelper, er mange usikre på. Bør du sende blomster, eller blir det for mye? Bør du spørre om hvordan det går, eller prate om noe hyggeligere? Bør du invitere en kreftsyk på fest, eller gjør det bare vondt verre (de orker vel ikke det?) Og en ting til; er det lov å spørre om prognose?

RESULTATET

Tradisjonelle giverbrev har en tendens til å gå rett i søppelkassen (les: resirkuleringsboksen). Men denne nyttige, lille «håndboken», ville folk spare på. Det merket vi. Og tydelige, konkrete og erfaringsbaserte råd, det trengs. Det vitnet både brukertesten og den positive responsen innboksen og Instagram-feeden vår, om.

Skjermbilde 2024-06-12 kl. 14.51.38
Skjermbilde 2024-06-12 kl. 14.42.09
Skjermbilde 2024-06-12 kl. 14.39.42
Skjermbilde 2024-06-12 kl. 14.40.40
Skjermbilde 2024-06-12 kl. 14.38.40

Hva vi leverte

Icon-check Idé og konsept
Icon-check Rådgivning
Icon-check Prosjektledelse
Icon-check Tekstproduksjon
Icon-check Grafisk design gjennom samarbeidspartner

Hva sa kunden?

Det har vært fint og ikke minst givende å jobbe med HvabeHager. Innholdet som har blitt produsert har vært hjertevarmt og viktig. Vi har ved flere anledninger fått gode tilbakemeldinger fra mottakere som oppfatter innholdet som genuint og nært. Tusen takk for samarbeidet!

Nilo Amnzadeh Digital markedsfører i Kreftforeningen

Vil du også sette en tekstforfatter på jobben?