Planer om å selge stort i Black Week – men usikker på salgssiden? Eller kanskje blir du overveldet bare av tanken og skyver jobben foran deg? Disse 5 elementene (og litt ChatGPT-hjelp) gjør susen.
Klassisk tidssluk – hånda i været om du kjenner deg igjen:
Å bruke timevis på tekst, design og flikking, og tenke at NÅ sitter det. Men så uteblir salgene. Så sitter du der, oppgitt, frustrert og lurer på hvor det gikk galt. Been there, done that.
En god salgsside må gjøre mye mer enn å informere om produkt og pris.
Den må treffe kundens behov, ønsker og drømmer. Den må friste og lokke med attraktive løsninger. Og ikke minst: Skape tillit og trygghet. For å nevne noe.
Og ja, samtaleroboter som ChatGPT og Copilot kan forenkle også dette arbeidet. Men først når du vet hvilke elementer som må med og hvorfor. Prøv deg frem med kommandoene i denne saken for å spare tid i prosessen.
1. Pirk i problemet
Om vi ikke har et problem eller ønsker at noe var annerledes, trenger vi heller ikke å kjøpe løsninger. Selv om de fleste av oss har 101 problemer, går vi ikke rundt med dem fremst i pannebrasken til enhver tid (takk og lov!).
Så for at potensielle kunder skal kjenne behovet for det du tilbyr, må du pirke litt i problemet. Det er her du løsner litt på skurven og minner han på hvorfor han er på søken.
Minn dem på hvor kaotisk det er når stua flyter over av barnas leker, eller hvor håpløst tidkrevende det er å føre bilag på gamlemåten.
Når du har fått problemet frem i lyset, er leseren mer mottakelig for det som kommer i neste steg.
Prøv denne ChatGPT-kommandoen:
Ta rollen som [BESKRIV DRØMMEKUNDE] som sliter med [BESKRIV PROBLEM]. Hva prøver hun å rømme fra? Hva er hun frustrert over? Hva skaper bekymring? Finn «pain points». Hva opplever hun i dagene, ukene, timene før hun klikker «kjøp»? Og hvordan kjennes det – kroppslig og i hodet? Hvilke ord ville hun selv brukt for å beskrive dette?
(De grønne klammene erstatter du med din info.)
2. Lokk med resultatene
Når den kjipe nå-situasjonen er etablert, blir løsningen fort mer attraktiv. Her er det viktig hvordan du vinkler det. For de fleste har en lei tendens til å fokusere for mye på hva produktet er – ikke hva det faktisk gjør for den som tar det i bruk. Ironisk nok, fordi det er resultatene du egentlig selger.
Vi kommer ikke til å betale for noe med mindre vi virkelig, virkelig vil. Så spørsmålene du må gi svar på, er disse:
-
Hvordan kan du hjelpe dem med å bli mer effektiv, spare penger, bli rikere, lykkeligere, friskere eller på andre måter bedre?
-
Hvilke problemer løser du?
-
Hvilke drømmer (store eller små) kan du hjelpe dem med å nå?
I praksis – hvilke resultater kan kunden forvente seg når de hopper på tilbudet ditt?
Helt konkret:
I praksis betyr det at folk ikke ønsker seg en regnskapsfører eller en businesscoach. Det de egentlig vil, er å slippe å styre med moms og årsoppgjør. De vil vite hvordan de kan lykkes med bedriften sin uten å jobbe seg i hjel. Derfor er det det du må selge – ikke yrkestittelen eller ingrediensene i produktet ditt.
Du vil gå fra dette: 👉 Dette er produktet.
Til dette: 👉 Dette vil produktet gjøre for deg.
Understrek også hvorfor det er viktig.
Superfraser å bruke her:
Så du kan …
Slik at du ...
Dette betyr at …
Eksempel i praksis:
«Her lærer du hvordan du utnytter ChatGPT som en markedsassistent, så du kan skrive deg til flere kunder og salg – på halve tiden.»
Prøv denne ChatGPT-kommandoen:
Beskriv hvordan [BESKRIV DRØMMEKUNDE] sin ideelle situasjon ser ut etter å ha brukt [BESKRIV PRODUKT/TJENESTE], inkludert konkrete forbedringer i hverdagen. Fokuser på hvordan det løser deres største utfordringer og gir frihet til å oppnå sine personlige og profesjonelle mål. Beskriv følelsen disse resultatene gir, som lettelse, trygghet, mestring.
3. Illustrer fremtiden med «prøveromseffekten»
Se forskjellen her:
Jeg kan forklare hvordan en presentasjonsteknikk-workshop vil gi deg verktøyene du trenger for å engasjere et publikum. Men noe helt annet er det om du forestiller deg at du står på scenen, ser engasjerte ansikter og kjenner på mestringen når du leverer budskapet ditt med trygghet og selvtillit – og opplever den rungende applausen som følger.
Merker du hvordan det var annerledes?
(AI-generert bilde)
Det er «prøveromseffekten» du får når leseren selv prøver løsningen på og får kjenne den på kroppen. Det er effektfullt, det!
Mal et så levende bilde som mulig av hvordan livet vil se ut etter at de har jobbet med deg eller kjøpt det du tilbyr.
Husk å bruke et fordelsfokusert språk. For det handler ikke om hva du tilbyr – men om hva det vil gi til dem som kjøper det. At kurset ditt varer i 3 timer eller at du har 28 PDF-er er ikke så relevant. De er mer opptatt av hvilke resultater det vil gi.
Målet her er å vise dem hvordan livet vil bli om de bestemmer seg for å trykke «kjøp». Hvilke resultater de vil oppnå og hva de kan glede seg til. Så plasser leseren i tidsmaskina og vis dem hvordan livet kan bli.
Prøv denne ChatGPT-kommandoen:
Beskriv den positive transformasjonen og følelsene hun/han har etter å ha brukt [BESKRIV PRODUKT/TJENESTE]. Hvordan har deres situasjon endret seg? Hva er annerledes nå sammenlignet med før de brukte produktet/tjenesten? Fokuser på både fysiske og mentale endringer, og detaljer om hvordan de føler seg. Grav dypt for å fange essensen av opplevelsen deres. Formuler det som drømmekundens egne ord.
4. Overvinn motforestillinger
Denne seksjonen av salgssiden er antagelig viktigere enn du tror. Den har flere funksjoner:
1. Gi svar på det mange lurer på
Dette er den åpenbare grunnen, så du unngår at folk snur i døra fordi de var usikre på hvordan betaling og garantien fungerer, hvor lenge de har tilgang eller hvordan produktet er i størrelsen. Ved å svare på mye her, kan du potensielt slippe å måtte svare på den typen spørsmål på e-post eller chat.
-
Er den vanntett?
-
Kan jeg betale med nedbetaling?
-
Hvor raskt vil jeg se resultater?
-
Hvor lenge har jeg tilgang? (Typisk for digitale produkter, som nettkurs)
-
Hvor lenge varer garantien? (Typisk for fysiske produkter)
2. Gå i strupen på motforestillinger
Folk har en tendens til å snakke seg ut av store kjøp. Enten det er en elsykkel eller et coaching-program som kan forandre livet deres. Disse innvendingene må du ta brodden av.
Tenk på de viktigste motforestillingene folk måtte ha. Hva får dem til stoppe opp og nøle, til å la være å kjøpe? Kler du motforestillingene opp som spørsmål, virker det mer naturlig enn om du bare skulle gå direkte i forsvar.
Lag spørsmål og svar ut fra disse, som for eksempel:
-
Hva hvis jeg ikke blir fornøyd? / Er det en pengene tilbake-garanti?
-
Kan jeg ikke bare finne ut av dette selv?
-
Passer det for / Vil det funke for meg som er *fyll inn det som passer, f. eks. nybegynnere/selvstendig næringsdrivende/ikke har mer enn x minutter å sette av?*
-
Hvor mye tid må jeg sette av?
-
Er det bindingstid?
-
Forplikter jeg meg til noe?
3. Gjenta verdien av det du tilbyr
Få leser all teksten på en salgsside, så her kan du gjenta noen av nøkkelpunktene og fordelene ved å flette dem inn i relevante spørsmål og svar.
-
Hva slags support kan jeg forvente?
-
Får jeg tilgang til instruktøren personlig?
-
Hva er inkludert i prisen?
Forsøk å formulere spørsmålene slik leseren selv ville tenkt eller uttrykt dem.
Prøv denne ChatGPT-kommandoen:
List opp de vanligste motforestillingene [BESKRIV DRØMMEKUNDE] opplever når det kommer til [TEMA/ØNSKET HANDLING]. Sett opp i tabell sammen med gode motsvar som kommer motforestillingene i forkjøpet.
Da vil ChatGPT servere deg en slik oversikt.👇 Ta utgangspunkt i punktene som høres fornuftig ut.
5. Be om handling og oppgi prisen (på riktig måte!)
Avslutt med en call to action (handlingsoppfordring) hvor du forteller dem klart og tydelig hva de skal gjøre. Styr for all del unna vage formuleringer som «Påmelding gjøres her», men bruk aktive verb som «Kjøp nå», «Sikre deg rabatten», «Få tilgang i dag», «Kom i gang» osv.
Og helt til sist, litt prisnerding:
💡Sørg for at de siste sifrene i før- og etter-prisen er den samme: Før 299,– – nå 199,–. Da slipper leseren å måtte frem med kalkulatoren, men vil kjapt forstå hvor stor rabatten er. Det gjør det lett å sammenligne priser, noe som kan gjøre tilbudet mer attraktivt og dermed øke konverteringen.
💡 Priser kommunisert i rødt oppfattes som mer attraktivt – spesielt hos menn. Vær obs på at alle prisene bør være røde. Om kun noen er det, kan det virke mot sin hensikt (kilde: ScienceDirect).
Få hele fremgangsmåten – steg for steg
Så, her fikk du 5 elementer som bør med på enhver salgsside for å konvertere.
Disse er hentet fra «Komplett byggesett for salgssider» som du får tilgang til i workshopen «Salgssider som overbeviser og selger – med ChatGPT».
Om du har ambisiøse mål for Black Friday, er dette spot on.
Her viser jeg deg nemlig hele byggesettet med alle elementene og modulene en treffende salgsside trenger. Og selvfølgelig: Hvordan ChatGPT (eller Copilot!) kan hjelpe deg med å naile hver og én av disse byggeklossene – inkludert den essensielle drømmekunde-researchen – så du kan fullføre på halve tiden.
Få strakstilgang til workshopen nå, så kan du med ChatGPTs hjelp ha en ferdig salgsside som konverterer før dagen er omme – akkurat i tide til Black Friday.