Bekymret for jobbene våre? Les KOM24.no-intervjuet

– Dere som lever av å skrive, hva tenker dere om ChatGPT?

– Er du bekymret for at dere i HvabeHager skal miste oppdrag og kunder?

Etter at skriveroboten ChatGPT ble åpnet opp for sånne som deg og meg, er det mange som har spurt meg om hva vi tenker om utviklingen. Sannheten er at farten på AI-utviklingen gir meg bakoversveis.

Som om du risikerer å bli forbigått, bare du blunker. Og med arbeidsgiveransvar for 6 andre teksthoder i HvabeHager, gir det meg litt å tenke på.

Jeg tror ikke jobbene våre som tekstforfattere vil bli erstattet av roboter med det første.

Men hvis vi ikke følger med i timen, kan de bli overtatt av andre som mestrer robotene.

Selv om jeg entusiastisk og oppriktig heier på at du som jobber med tekst og markedsføring skal ta i bruk verktøy som ChatGPT, er jeg verken ukritisk eller naiv. Det stemmer også at tanker om ChatGPT og kunstig intelligens holder meg våken om natta. Men det er (heldigvis!) ikke av de grunnene du kanskje skulle tro.

 

Under ser du saken som ble publisert på KOM24 15. juni. 👇

_____________

Teksteksperten har oppdaget hvordan ChatGPT kan forbedre tekster: – Jeg sover dårlig om natta

I november i fjor lanserte OpenAI, chatboten ChatGPT og siden lanseringen er byråleder og tekstforfatter Camilla Hager, i tekstbyrået HvabeHager, en av mange som har latt seg fascinere av chatboten med kunstig intelligens.

– Jeg fikk raskt øynene opp for ChatGPT og har eksperimentert med det siden. I tillegg har vi fått mange spørsmål fra kunder og følgere som lurer på hva vi som rendyrket tekstbyrå tenker om verktøyet og utviklingen, forklarer Hager, til KOM24.

 

Sover dårlig

De mange forespørslene resulterte i en åpen livesending om chatboten i februar, og senere i juni slippes også et eget nettkurs om temaet.

– Mange synes ChatGPT er skummelt fordi de ikke vet hvordan de skal bruke den, mens andre stikker hodet i sanden. I tillegg er flere nysgjerrige på om vi som tekstforfattere frykter for jobbene våre.

Siden lanseringen har tekstgeneratoren og kunstig intelligens vært altoppslukende for Hager.

 

Eksempel på kommandoer:

Du er norsklærer. Kan du sjekke dette avsnittet for skrivefeil? Jeg vil ikke at du endrer på ordbruk utover å rette stavefeil og tegnsettingsfeil, eller ord som står dobbelt eller mangler: [avsnitt]
Skriv en engasjerende ingress til et blogginnlegg om [tema] hvor du bruker storytelling som teknikk.
Her kan du få alle 17 kommandoene.

Dette har også gått utover nattesøvnen hennes.

– Jeg sover dårlig om natta, men det er ikke fordi jeg tror at ChatGPT kommer til å gjøre oss arbeidsledige. Jeg blir nærmest besatt når jeg blir interessert i noe nytt, men det er bare sånn jeg er – og dette synes jeg er kjempe spennende. For vår del handler det om å gripe mulighetene som åpner seg og se hvordan vi kan utnytte teknologien for å gi kundene mer valuta for markedskronene.

 

Bruker 17 ulike kommandoer

Hagers fascinasjon har også resultert i et kræsjkurs i ChatGPT, og består av 17 ulike kommandoer som hun har kommet fram til, testet og sett fungerer.

– Etter mye prøving og feiling har jeg blant annet oppdaget hvordan du kan få ChatGPT til å luke ut skrivefeil i en tekst – uten at skrivestemme og personlighet forsvinner fullstendig fra teksten.

– Jeg har forsøkt mye fram og tilbake for å få en til å språkvaske og rette feil, og det kan man enkelt få hjelp til – men den gjør så veldig mye mer enn bare det. Blant annet fjerner den min stemme og særpreg fullstendig, i tillegg til at den tar seg friheter utover skrivefeil ved å redigere teksten min. Og det ønsker jeg jo ikke.

 

En naiv tanke

Siden lanseringen har Hager og byråets holdning vært at de må omfavne verktøyet.– At vår arbeidshverdag ikke lar seg påvirke eller vil endres – er en naiv tanke. Jeg frykter ikke for jobbene våre, men vi må omstille oss og bruke tiden annerledes. Og det er alltid lurt å henge seg på tidlig. Men som i alle yrker trenger man, og kommer alltid til å trenge gode håndverkere.

Hun mener alle som jobber med tekst og markedsføring kan spare tid, levere mer innhold med bedre kvalitet.

– Med riktig fremgangsmåte kan vi heller bruke tiden vår på det som virkelig krever vår menneskelige kompetanse, som for eksempel strategi, kreativitet, målgruppeforståelse, posisjonering og tone of voice. Og kritisk tenkning, ikke minst!

Se saken på KOM24

_____________

Lyst til å komme i gang med ChatGPT?

 

Her er noen måter i hoppe på AI-hesten: 

 

image placeholder
Hello, world!

Title

Description

Author position

Trenger du også hjelp med tekst og markedsføring?