Det spørsmålet får vi rett som det er når vi sier at vi jobber som tekstforfattere. Det finnes ikke noe kjapt svar, annet enn «utrolig mye forskjellig». Da er gjerne neste spørsmål: – Men hvordan kan dere skrive om ting dere ikke kan noe om?
Jo, vi må lære noe nytt hele tiden, det er halve moroa. For å illustrere bredden av kunder og temaer vi skriver om, dette er noe av det vi har skrevet om så langt i 2014:
Men hvordan kan dere skrive om temaer dere ikke kan noe om?
Det er enkelt, vi går inn for å lære. Gjerne over en kopp kaffe eller på telefon/Skype før vi gjør research og setter oss inn i teamet og målgruppen vi skal nå. Vi har skrevet for små og store bedrifter, mange med svært spesialiserte fagfelt. Uansett handler ethvert prosjekt om det samme: å finne ut hva leserne egentlig bryr seg om.
Vår fordel som utenforstående
Som utenforstående kan vi se bedriften med nye øyne. Er du for nær din egen forretning, er det ikke sikkert du ser den klart, og det er fort gjort å glemme at ikke alle vet og kan det samme. Det kan føre til at kommunikasjonen inneholder ukjente begrep, mangler informasjon, ikke gir mening eller ikke treffer målgruppen. Som tekstforfattere oppdager vi slikt og kan skrive med et språk som passer for målgruppen – som jo ofte heller ikke er eksperter på din bedrift.
En artig bieffekt av å jobbe slik…
…er at vi etter mange år som tekstforfattere sitter med ganske variert, og til tider overraskende kunnskap om både det ene og det andre. Bare spør oss om slamsuging, utdanningsvalg eller hvordan komme seg ut av kredittkortgjelda, så skal du se vi kan svare.
Intet tema har skremt oss enda, så når du vil ha noe skrevet, vet du hvilke tekstforfattere du kan spørre!