Ikke la noen dø i en bisetning – lær kunsten å finne rett vinkling

Som intervjuere og skribenter leter vi med lupe etter den rette vinklingen. Et spennende tema er nemlig ikke nok. Du må også finne og løfte fram det beste poenget når du skriver. Sjekk ut våre 3 tips for å finne vinklingen som fenger.

Men hva er egentlig en vinkling? Vi kan kalle det en spissing av temaet som du trekker frem i tittel og ingress. Det som først fanger oppmerksomheten og gir leseren lyst til å lese. Og det er ikke nødvendigvis det du hadde planlagt på forhånd, eller det intervjuobjektet er mest opptatt av å snakke om.

Før jeg begynte som tekstforfatter i HvabeHager, var jeg journalist i mange år. Jeg opplevde ofte å komme tilbake fra intervju med blokk og iPhone full av sitater.

Rett og slett overflod av materiale.

Jeg lærte at

  • engasjerte folk er glad i å fortelle – dæm prate my!
  • folk som vil selge eller promotere noe, ønsker at du skal få med alt i teksten, og da mener jeg ABSOLUTT ALT.

Derfor har jeg samlet 3 tips som kan hjelpe deg:

1. Filtrer vekk støyen

For den profesjonelle skribenten blir det en umulig oppgave å skrive dersom alle poenger skal omtales og være like viktige. Det er heller ikke jobben din. Faktisk så er det ditt privilegium å ta vekk støyen.

Sorteringen bør starte allerede før du begynner å skrive. Ved å gjøre research finner du ut hva du vil vite mest om. Hold deg til temaet i intervjuet/tekstskrivingen – og sett gjerne en ramme for hvor lang tid du skal bruke. Styr vedkommende dersom han eller hun sporer av: «Jeg kunne tenkt meg å høre mer om … fortell om det».

2. Grav der det er gull

Mitt neste råd er å spørre mye om det du selv syns er mest interessant. Du vil ha mye innhold og mange sitater å spille på.

Som jeg skrev, er det ofte at du møter på engasjerte og ivrige fortellere. Du drukner fort i en strøm av lite interessante opplysninger. Så stopp opp når det kommer noe som er spektakulært, overraskende, eller noe annet som du skjønner vil fenge. Etter mange intervjuer får du fingerspitzgefühl på hva folk vil lese.

Jeg har gjort flere intervju der intervjuobjektet har veldig mye å fortelle, men selv ikke ser hva som er «viktig». Jeg gjorde en gang et portrettintervju der han jeg snakka med nevnte i en bisetning at han nesten døde i en sykkelulykke. Da måtte jeg bråstoppe ham for å be han fortelle mer om det – og du kan jo gjette hva vinklingen ble.

3. Vær en «dummie»

Det siste rådet mitt er å ikke vær redd for å være dum. Du får ikke skrevet en god tekst om du ikke har skjønt temaet, eller hva saken handler om. Så still spørsmål – gjerne det samme flere ganger – til du får svaret som både du og leser kan forstå. Bruk det å være «dum» til din fordel når du skal skrive en tekst på oppdrag for noen. Nye øyne ser verden annerledes.

Vær gjerne åpen om det: «Verken jeg eller målgruppa er eksperter på dette, så i dag kommer jeg til å stille mange spørsmål for å være sikker på at vi får formidlet dette på en måte folk forstår».

Bonustips

Og du, hva syns du om vinklingen i denne saken? Ble det beste poenget brukt? Et bonustips er å la noen lese gjennom teksten for deg. Vi kaller det «KL» – kompislesing. Tilbakemeldinger kan ofte hjelpe deg å finne rett vinkling også.

Les også: Slik skriver du en god artikkel

image placeholder
Hello, world!

Title

Description

Author position

Trenger du også hjelp med tekst og markedsføring?