Om målet er å overbevise leseren, hva er da like viktig som en gjennomgående velskrevet salgstekst? Jo, setningen du avslutter med – din call to action.
For å kunne selge noe, enten det er et produkt, en tjeneste eller en idé, må du få leserne til å føle at dette er noe de savner, eller har skikkelig lyst på etter å ha lest det du har skrevet. Men om du har gjort en alle tiders jobb med å overbevise gjennom hele salgsteksten, er det ett viktig steg som gjenstår: Å be om salget.
Du får nemlig ikke mer enn du ber om.
True story, i tekstskriving som ellers i livet.
Det er fort gjort å tenke at leserne må skjønne det selv, for eksempel at de kan ta kontakt ved å ringe. Men om du gjør det klinkende klart at det er nettopp det du vil, ved hjelp av setningen «Ring oss i dag for et uforpliktende tilbud», er sjansen SÅ mye større for at salgsteksten fører til det du vil.
Avslutt salgsteksten med en oppfordring
Vi kaller det for en call to action, en avsluttende punchline som oppfordrer til en bestemt handling. For enten du skriver korte tekster til Google Adwords-annonser eller lengre salgstekster til nettsider eller salgsbrev, har du et definert mål. Du vet hva du vil oppnå, og hva du ønsker at leseren skal gjøre (og vet du ikke det, bør du kanskje revurdere teksten du skriver på).
Målet kan være at leseren bestiller noe der og da, tar kontakt, fyller ut et skjema – eller foretar en aktiv handling som dytter personen et skritt nærmere kjøp.
En god call to action bør være
- kort og direkte
- enkel å forstå – ikke tvetydig
- vanskelig å si nei til, og inneholder gjerne en fordel
- formulert som en handling med et verb (få, les, oppdag, finn ut etc.)
Eksempler på call to actions som oppfyller kravene:
Oppdag superoppskriften herTa testen og finn din perfekte matchLær den effektive metoden
Call to action + knapper og lenker = sant
Skriver du selgende tekster på nett, enten det er nettsider, annonser eller noe annet, er lenker og knapper dine venner. Om du kan få leseren til å gjennomføre en handling bare ved å klikke, har du gjort det veldig enkelt. Og det er litt av poenget – det må være lavterskel.
Vil du lære mer om selgende tekster? Les flere blogginnlegg om salgstekst
Stor beslutning? Ikke be om for mye
Er det et lite eller stort kjøp, og hvor i kjøpsprosessen er kunden nå? Er det sannsynlig at hun er klar for å bestille? Eller vil hun trenge mer informasjon og enda noen runder med overbevisning?
Bli medlem i dag – få gratis PT-timeKjøp årskort og slipp all køståing i 2019!Abonner i dag og spar 40 %
Eksemplene over er alle call to actions som oppfordrer til direkte kjøp av varer eller tjenester som ikke krever så mye betenkningstid. I andre situasjoner, når det er snakk om større beslutninger eller mer kostbare kjøp, er det hensiktsmessig at du i første runde tar kunden ett skritt videre i prosessen fremfor å be om det endelige salget. Akkurat som støvsugerselgeren, må du først få en fot innenfor døra. Når døra først er åpen, får du jo senere mulighet til å demonstrere og til slutt sette inn det endelige, selgende støtet.
Eksempler på call to actions som tar leseren ett steg videre:
Fyll ut skjemaet for å avtale en prøvekjøring av den nye BMW 225 e-drive
Legg igjen navn og telefonnummer, så tar vi kontakt for en prat om ditt nye boliglån
Få gratis informasjonspakke om brystkirurgi i posten
Det er en grunn til at du ikke ser call to actions som lyder slik: «Klikk og kjøp Opel Ampera», «Legg igjen navn og telefonnummer, så øker vi gjelden din med to millioner kroner» eller «Bestill nye bryster i dag (og få to for prisen av én)».
Gjør det ufarlig å handle
Hva skjer om jeg fyller ut skjemaet? Forplikter jeg meg til noe? Er det virkelig gratis? Usikkerhet og spørsmål som disse er ofte det som hindrer leseren fra å gjøre som du vil.
Sett deg derfor i deres ståsted, og kom dem i forkjøpet ved å svare på bekymringene:
Fyll ut skjemaet, så ringer vi degPrøv i 30 dager – helt uforpliktendeFå velkomstpakken – helt gratis
Dersom og hvis = vissvass
Mange glemmer å inkludere en salgsutløsende avslutning når de skriver en selgende tekst. Andre skriver den på feil måte. Når du ber om et salg, er det avgjørende hvordan du ordlegger deg. Et vanlig eksempel på en ikke fullt så velfungerende call to action:
«Dersom du ønsker å bestille …»
Dersom? Hvis?!
Du har ikke brukt tid og krefter på å sette deg inn i kundens ståsted, på å jobbe frem en selgende tekst som elegant får frem fordelene som skal overbevise for så å antyde at leseren kanskje ikke er interessert. Har du vel?
Dette er ikke stedet for å være beskjeden eller tilbakeholden, det er her du avslutter med en kommando. Det betyr ikke at alle leserne vil handle, men det funker veldig mye bedre enn alternativet.
Det kan høres enkelt ut, at en enkel setning kan være med på å øke salget, men for vaklende kunder kan dette være det lille dyttet de trenger.
Vil du ha flere skrivetips som dette? Få gratis skrivetips på e-post
– Camilla Hager, tekstforfatter i HvabeHager