Tabbe nummer 4

Du har en baktanke, har du ikke?

Når du skriver, mener jeg. Noe du vil at leseren skal gjøre etter at han eller hun har lest teksten din?

Hvis nei, stopp en hal og tenk deg om. Det er bortkastet tid å lage formålsløst innhold. Jeg tar derfor utgangspunkt i at du har et definert mål – en ønsket respons hos leseren.

Det kan være du vil at leseren skal

  • ta kontakt
  • melde seg på noe
  • teste en tjeneste
  • legge noe i handlekurven
  • lese neste blogginnlegg

Vi kaller det call to action.

 

Skjønner ikke leseren det, da?

Du får ikke mer enn du ber om. Hjerterå sannhet, i tekstskriving som ellers i livet. Det er lett å tenke at leserne må skjønne det selv, for eksempel at de kan ta kontakt ved å ringe. Men sånn funker det ikke. Uansett hva målet ditt er, må du ha det definert i klartekst, slik at du er krystallklar i oppfordringen din.

3 fordeler med å definere en call to action:

  1. Det gjør det enklere å vite hva du skal skrive (og ikke skrive).
  2. Det øker sjansen for at leseren gjør som du vil.
  3. Det blir mulig å måle effekten av arbeidet du har lagt ned.

En god call to action bør være

  • kort og direkte
  • enkel å forstå – ikke tvetydig
  • vanskelig å si nei til, og gjerne inneholde en fordel
  • formulert som en handling med et verb (få, les, oppdag, finn ut etc.)

 

Eksempler på call to actions som oppfyller kravene:

«Oppdag superoppskriften her»

«Ta testen og finn din perfekte match»

«Last ned skriveguiden»

«Meld deg på kurset»

 

Stor beslutning? Ikke be om for mye

Er det et lite eller stort kjøp – og hvor i kjøpsprosessen er kunden nå? Er det sannsynlig at hun er klar for å handle? Eller vil hun trenge mer informasjon og enda noen runder med overbevisning?

Eksempler på call to actions som ikke ber om for mye:

«Bli medlem i dag – få gratis PT-time»

«Kjøp årskort og slipp all køståing i 2019!»

«Abonner i dag og spar 40 %»

Eksemplene over er call to actions som oppfordrer til direkte kjøp av varer eller tjenester som ikke krever lang betenkningstid. Andre ganger er det snakk om større beslutninger eller mer kostbare kjøp. Da er det mer hensiktsmessig at du i første runde tar kunden ett skritt videre i prosessen fremfor å be om det endelige salget.

 

Få foten innafor døra

Akkurat som støvsugerselgeren må du først få en fot innafor døra. Du må sjarmere nok til å få komme inn og demonstrere og overbevise – før du til slutt setter inn det endelige, selgende støtet.

Call to actions som tar leseren ett steg videre:

«Fyll ut skjemaet for å avtale prøvekjøring av den nye BMW 225 e-drive»

«Legg igjen navn og telefonnummer, så tar vi kontakt for en prat om ditt nye boliglån»

«Få gratis informasjonspakke om brystkirurgi i posten»

Det er en grunn til at du ikke ser call to actions som lyder slik: «Klikk og kjøp BMW 225 e-drive», «Legg igjen navn og telefonnummer, så øker vi gjelden din med to millioner kroner» eller «Bestill nye bryster i dag (og få to for prisen av én)».

 

5 tips til effektive call to actions

 

1. Legg grunnarbeidet

Sørg for at du gir informasjonen som trengs før du ber om handling. Du vil ikke få mange pengedonasjoner om leseren ikke vet noe om bakgrunnen og hva pengene går til.

I TV- og radioreklame har vi mange gode eksempler: Før de ber folk respondere, identifiserer de et problem og presenterer en løsning. De vil også kommunisere fordelene ved å respondere. Hva får leseren ut av å utføre handlingen?

Timeføringssystemet Harvest gjør dette glimrende. Her kommer fordelen av å begynne å bruke Harvest tydelig frem – og at det er gratis å komme i gang:

Call to action-knapp, Harvest

 

 

2. Gjør det ufarlig – fortell hva som skjer

Hva skjer om jeg fyller ut skjemaet? Forplikter jeg meg til noe? Er det virkelig gratis?

Usikkerhet og spørsmål som disse utgjør friksjon og kan bli en skikkelig fartsbrems. Jo tydeligere du er på hva leseren skal gjøre, desto mindre friksjon – og slik også større sjanse for at du får det som du vil.

Fei derfor bekymringene av banen før de dukker opp. Fortell at pakken sendes i anonym emballasje, at e-postadressen ikke vil bli delt eller at alle kjøp har fri retur i 30 dager. Si det som senker terskelen for å gjøre det du ber dem om.

Plasser deg selv derfor i deres ståsted, og kom dem i forkjøpet ved å svare på bekymringene:

«Fyll ut skjemaet, så ringer vi deg»

«Prøv i 30 dager – helt uforpliktende»

«Få velkomstpakken – helt gratis»

 

3. Gjør den godt synlig

En call to action bør være vanskelig å overse. Det kan være i form av en knapp, at den har større skrift eller en annen farge – eller alt på en gang.

 

4.  Ikke vær beskjeden

«Dersom du ønsker å bestille …»

Dersom? Hvis?!

Styr unna slikt vissvass. Du har ikke brukt tid og krefter på en overbevisende tekst – for så å antyde at leseren kanskje ikke er interessert. Har du vel?

Dette er ikke stedet for å være tilbakeholden. Det er her du avslutter med en call to action formulert som en kommando.

«Bestill i dag»

«Sikre deg plass nå»

«Finn din størrelse»

 

5. Definer call to action først

Fremfor å se på call to action som noe du slenger på til slutt, se på den som kompasset i tekstarbeidet. Når du vet hva som er målet med teksten, er det enklere å gi den en retning – og de rette stoppestedene på veien. Hvilken grunnleggende informasjon må leseren ha? Hvilke spørsmål bør være besvart? Hvilke bekymringer kan dukke opp?

Bonustips: Kombinerer du en call to action med en lenke, gjør du det superenkelt for leseren å ta seg videre.

P.S. Synes du dette e-postkurset er nyttig? Del det med venner, kollegaer eller andre som også kan trenge noen praktiske tips. Bare send dem til dette gratiskurset, så får de også gleden av disse – og flere skrivetips – helt gratis.

image placeholder
Hello, world!

Title

Description

Author position

Trenger du også hjelp med tekst og markedsføring?