Metatekstene gir en smakebit på nettstedet, og målet er å friste leseren til å ville ta et større tygg av innholdet du tilbyr. Men hvordan skriver du disse på en måte som både faller i smak hos leserne – og gir plusspoeng hos Google? Her får du svaret.
Saken er redigert flere ganger fordi reglene har endret seg igjen og igjen. Sist oppdatert oktober 2018.
Dette innlegget er for deg som er spesielt interessert i SEO, og som vil søkemotoroptimalisere det som søkemotoroptimaliseres kan. Mange vet ikke at metatekstene er noe de kan ta kontroll over. Men det kan vi så absolutt. Finn ut hvordan de fungerer – og hvordan du skriver dem.
Hva er en metatekst?
Det er en kjent sak at det å flette nøkkelord inn i tekstene kan øke synligheten i Google. Men ikke like mange vet hvilken rolle de mindre synlige metatekstene spiller, altså tekstene som ligger på «baksiden» av nettsiden din. De blir ofte oversett.
Synd, men sant, for denne metainformasjonen har to viktige funksjoner:
- De kan bidra til bedre synlighet i søkemotoren
- De er viktige for å friste til klikk (CTR – click through rate)
Når vi snakker om metatekster, mener vi i hovedsak metatittel og metabeskrevelse. Du kan sammenligne det med tittel og ingress i en sak.
Tenk på metateksten som en annonsetekst
I Googles søketreff (SERP – search engine results pages) konkurrerer dine oppføringer med ørten andre. Og det er ikke slik at du har vunnet om du troner øverst. En topplassering kan være bortkastet dersom det som står skrevet ikke gir mening, er dørgende kjedelig eller av andre grunner blir oversett. Da blir de heller ikke klikket på. Leseren må ikke bare få lyst til å klikke seg inn på din side, han eller hun skal helst få lyst til å velge deg fremfor de andre.
Se på metatekstene som annonsetekster, og legg like mye flid i disse som i AdWords-annonsene du betaler for å vise frem. De konkurrerer med hverandre og fremstår som ganske like:
Sidetittel (title tag) – vektes av Google
Sidetittelen forteller både leser og Google hva nettsiden handler om, og har lenge vært en av de viktigste faktorene i søkemotorens rangering. Denne vises i søketreffet og i fanen øverst på nettsiden din:
Noen nettsider bruker samme sidetittel på hver underside. Det er sjelden smart. Skriv isteden unike metatekster for de forskjellige produkt- og tjenestesidene. Eller enda bedre, for hvert enkelt produkt og tjeneste. Med skreddersøm kan du konsentrere hver enkelt metatekst rundt utvalgte ord og øker dermed sjansen for å oppnå resultater i Google.
Tips til hvordan skrive sidetitler:
- Bruk maks 50-60 tegn (er de lengre, blir de kuttet)
- Plasser det viktigste nøkkelordet først, maks fire per side
- Plasser firmanavnet bakerst
- Skill nøkkelordene med | eller –
Metabeskrivelse (meta description) – må fange leseren
Metabeskrivelse er en kjapp oppsummering av hva den aktuelle undersiden handler om. Disse er ikke synlig på selve nettsiden, men vises blant annet i søketreffet, når vi deler lenker på sosiale medier og lagrer bokmerker.
Skriv alltid en metabeskrivelse for hver underside du får eller ønsker trafikk til. Den har ingen direkte påvirkning på rangeringen, men nøkkelord brukeren har søkt på utheves i bold, samtidig som den gjør en viktig jobb med å overbevise leseren til å klikke. Metateksten bør være en forsmak på hva som finnes på nettsiden og ha et godt argument for hvorfor noen skal besøke akkurat den. Avslutt teksten med en oppfordring til å faktisk stikke innom.
Tips til hvordan du skriver metabeskrivelser:
- Bruk maks 135-160 tegn (er de lengre, blir de kuttet)
- Bruk prioriterte nøkkelord og synonymer
- Avslutt alltid med en call to action som skaper handling, som «Sjekk ut hvordan du skriver gode metatekster!»
Slik vises sidetittel og metabeskrivelse i søkefeltet
Dette eksempelet er noen år gammelt, så designmessig ser det litt annerledes ut i dag, men det illustrerer så godt at jeg bruker det likevel. Et søk på «sykkel Trondheim» ga meg dette:
Her er et godt eksempel på hva som kan skje om du ikke legger inn egendefinert metatekst: Google gir deg et utdrag av nettsideteksten som inneholder de aktuelle nøkkelordene. Slik vi ser her, treffer det ikke alltid like bra. Utdaterte åpningstider er ikke det som vil overbevise meg til å besøke nettsiden, og det forteller meg ingenting om hva siden handler om.
I verste fall benytter publiseringsverktøyet anledningen til å reklamere for seg selv, slik Joomla har gjort her. Sykkeltrondheim.no har topplassering. Ikke fordi de har gjort en god optimaliseringsjobb, men fordi URL-en, som også vektes, er identisk med søkefrasen jeg brukte.
Kontrollspørsmål du bør stille deg: Med disse få setningene, klarer jeg å selge inn hvorfor de bør besøke min side kontra andres?
Hvor skal jeg legge metatekstene?
Publiseringssystemet ditt har egne felter for dette. Slik ser det for eksempel ut i vår WordPress-løsning:
Tidligere kunne du oppgi nøkkelord, og søkemotorene ville rangere nettsiden din deretter. Fordi det ble misbrukt, teller ikke disse lenger. Google har selv gått ut med denne infoen. I de fleste publiseringssystem har du mulighet til å legge inn meta keywords, men fordi de ikke har noen betydning, kan du heller kaste bort tiden med festligere aktiviteter.
Her ser jeg fort om teksten er for kort eller lang, og får en forhåndsvisning på hvordan det ser ut i Google.
Hva med det som vises i sosiale medier?
På samme sted i publiseringssystemet har du gjerne mulighet til å legge inn tilpassede metatekster for ulike sosiale medier. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det her, det er et lite kapittel for seg, men det er kjekt å vite at også det kan du styre.
Glem meta keywords
Før oppga du nøkkelord i et eget meta keyword-felt i publiseringssystemet, og søkemotorene tok det med i betraktningen. Siden den gang har Google blitt en smarting som i større grad skiller klinten fra hveten. Ikke bruk tid på det. Selv om løsningen din fortsatt gir deg mulighet, er det bortkastet.
Husk Google, men prioriter leseren
Her gjelder det samme som for alle andre søkemotoroptimaliserte tekster. Unngå overdreven bruk av nøkkelord, såkalt keyword stuffing. Prioriter de samme nøkkelordene i metatekstene som du har optimalisert for på selve nettsiden de viser til. Velg enkle, gamle og velkjente ord, det er de vi bruker når vi søker. Og sist, men ikke minst: Sørg for at metateksten og innholdet på nettsiden samsvarer, for ingen liker å bli lurt. At innholdet og metateksten er optimalisert med de samme nøkkelordene, er da også viktig å ha i bakhodet.
Nyttig verktøy: Sjekk ut Google SERP Preview Tool. Det gir deg forhåndsvisning av metateksten og gir beskjed når den blir er for lang.
Innser du at du har et nettsted der ingen definerte metatekster er lagt inn? Eller at de du har trenger en oppussing?
Snakk med oss, så hjelper vi deg å skrive og optimalisere metatekstene.