På barneskolen lærte du at tall over 12 skal skrives med bokstaver.
Her lærer du at det kan du bare glemme. På nett, i alle fall.
Der er det andre kjøreregler som gjelder. Følger du de tradisjonelle reglene, går du glipp av en unik mulighet til å skape blikkfang og få leserens umiddelbare oppmerksomhet.
Tall skiller seg ut
I Skriveskolens første tips så du at de færreste leser på nett, de skanner. Og når vi skanner, ser vi overskrifter, undertitler, uthevede ord og lenker – og tall. Tall skiller seg ut i en masse med ord. Selv når vi ikke får med oss noe av innholdet, oppdager vi tall – øyet trekkes mot det (kilde: Jakob Nielsen).
Hvordan har det seg at vi ser tall bedre enn ord? Jo, formen skiller seg fra en gruppe ord. Du ser 7810 tydeligere enn du ser åtte, ikke sant?
Vi liker noe håndfast
Vi registrerer og legger merke til tall fordi de representerer fakta og noe håndfast. Det liker vi som lesere. Noen ganger er vi på jakt etter spesielle fakta, som vekt eller størrelse. Det betyr at i produktbeskrivelser er dette prinsippet ekstra viktig.
Men selv når tall ikke representerer noe du kan slå i bordet med, er det en mer solid (og dermed mer attraktiv) måte å fremstille konkret informasjon på.
De 4 tallreglene som gjelder på nett:
-
- Skriv tall med siffer, som 42, ikke førtito
- Bruk siffer også når det er det første ordet i en setning eller punktliste
- Bruk siffer for tall helt opp til en milliard (etter det blir det svimlende mange nuller, så en billion er bedre enn 1 000 000 000 000)
- For store tall kan du kombinere, som 56 billioner
Unntaket som bekrefter tallreglene
Skal du skrive noe sånt som «vi har spurt tusenvis av studenter…», er det bedre å skrive tusenvis fremfor 1000vis, som noen velger å gjøre. På den andre siden, om du kjenner og har mulighet til å bruke det eksakte tallet, «vi har spurt 5890 studenter…» øker det troverdigheten på utsagnet.
Skrivetips: Som hovedregel når du skriver små og store tall på nett, bruk siffer (med mindre du har tall du vil skjule, da er tallord perfekt).
P.S. Bruk av tall i overskrifter er et kjent virkemiddel som fenger, som «9 grunner til å spise mer blomkål» eller «7 tips til hvordan skrive bedre på nett».