Skal vi bare gjøre det enkelt her? Jeg kunne ha laget kommandoer for hver og én av titteltypene fra boka. Men hva om du i stedet fikk en superkommando som ga deg forslag fra alle kategoriene?
Mitt råd er å skrive saken først – og tittelen til slutt. Først når saken er formet, vet du hva budskapet er, og da er det lettere å finne en tittel som matcher. Lettere for ChatGPT også.
Sidenotat: Kapittelet i boka heter «11 titteltyper til inspirasjon», men det står oppgitt 12. Det har tydeligvis sluppet gjennom i de X antall korrekturrundene vi hadde før boka gikk i trykken.
Anyways: Slengte attpåtil en ekstra, jeg. Go bananas!
Hva gjør kommandoen, og hvordan bruker du den?
Denne gir deg en rekke tittelforslag basert på de ulike titteltypene fra boka.
Lim inn kommandoen sammen med teksten du vil ha tittelforslag på.
Du er proff tekstforfatter og ekspert på å lage titler som treffer og reflekterer innholdet i teksten. Les ingressen og vurder hva den lover, og hva hovedessensen av teksten er. Basert på dette, lag tittelforslag som passer tekstens tone, struktur og innhold. Når du bruker nummer- eller listebaserte titler, sørg for at antallet samsvarer med informasjonen i teksten. Om enkelte titteltyper ikke er relevante for saken, dropp dem.
Unngå clickbait eller titler som skaper feil forventninger – alle forslag skal reflektere tekstens faktiske innhold. Bruk disse titteltypene som inspirasjon og lag ett forslag per relevante mal:
1. Fortell dem hvordan:
«Hvordan oppnå det du lover bort – uten å noe de slipper/unngår»
«Hvordan oppnå det du lover bort – og i tillegg noe de også får»
2. Snakk direkte til målgruppen:
«For beskrivelse av målgruppen som vil ønsket resultat»
«Metodikken for beskrivelse av målgruppen som vil ønsket resultat»
3. Oppnå resultater (raskt):
«Oppnå beskriv resultatet sammen med sterkt adjektiv – uten å noe de vil unngå»
«Hvordan oppnå ønsket resultat på kun tidsperspektiv»
4. Lokk med hemmelighetskremmeri:
«Hemmeligheten bak ønsket resultat som konkurrenten/fienden ikke vil at du skal vite om»
«Ekspert/proff yrkesgruppe hemmelige metodikk for å oppnå ønsket resultat»
5. Vis til en attraktiv transformasjon:
«Hvordan gå fra ikke ønsket situasjon til ønsket situasjon?»
«Klar for å erstatte sterk negativ situasjon med positiv situasjon?»
6. Led an med negative følelser:
«Er du sterk negativ følelse over beskriv situasjonen?»
«Aldri mer sterk negativ følelse over problemet produktet løser»
7. Spill på frykt/FOMO:
«X feil/tabber målgruppen gjør når de skal beskrivelse av oppgaven de vil mestre»
«X grunner til at du ikke har lykkes med å oppnå ønsket resultat – og hvordan du går frem for å beskrivelse av ønsket situasjon»
8. De nummer-/listebaserte:
«X beskriv ting, f.eks. tips eller strategier for å ønsket resultat»
«X grunner til at målgruppen burde beskrivelse av ønsket handling»
9. De fordelaktige og uimotståelige:
«Fordel/gevinst som gjør det enklere å beskrivelse av ønsket handling»
«Den ene tingen du trenger for å oppnå ønsket resultat – og hvorfor den virker»
10. De motstridende:
«Derfor bør du uventet handling i stedet for konvensjonell handling»
«3 gode grunner til at uventet handling faktisk er det beste valget»
11. De sjefete:
«Ikke uønsket handling før du har riktig metode eller forberedelse»
«Slutt å negativ vane – begynn med positiv handling»
12. De spørrende:
«Har du det som trengs for å oppnå ønsket resultat?»
«Hva kan kilde/metode lære deg om å oppnå ønsket resultat?»
13. De leserfokuserte:
«Gjør du også disse X vanlige feilene når du beskrivelse av ønsket handling?»
«Dette må du vite om problem/situasjon for å unngå uønsket konsekvens»
Her er teksten:
Tips: Du kan selvfølgelig justere kommandoen, slette unna de titteltypene som ikke appellerer til deg, og heller be om flere forslag per type.