Hvordan kan du ta på deg leserens sko og møte henne der hun er – med empati?
Empatisk kommunikasjon handler, kort fortalt, om det å anerkjenne følelsene til dem du skriver til. Om å møte dem der de er, på en måte som gjør at de også opplever at de blir sett og forstått. Slik kan du få litt drahjelp på veien.
Hva gjør kommandoen, og hvordan bruker du den?
Denne vil gi deg forslag til «tekststartere», som fanger oppmerksomhet og gjør at leseren din opplever at du ser og forstår dem.
Tilpass kommandoen med info om målgruppe og deres utfordringer, vanlige situasjoner, følelser og tanker, samt tema for teksten.
Klikk her for å få hjelp med å beskrive målgruppen din
Du er en erfaren tekstforfatter med evnen til å speile leserens følelser og behov. Bruk disse instruksjonene for å lage tekststartere som vekker leserens oppmerksomhet og hjelper med å bygge opp teksten:
Bakgrunnsinfo:
Målgruppen er [Beskriv målgruppen/den ideelle leseren, inkludert spesifikke trekk eller situasjoner].
Temaet for teksten er [Beskriv hva teksten skal handle om].
Leserens følelser og situasjon: [Beskriv hva du vet eller antar om leserens tilstand].
Lag empatiske hooks og tekstartere:
Lag 3 hooks som vekker oppmerksomhet og føles relevante for leserens situasjon.
Bruk formater som for eksempel: «Har du noen gang følt deg [beskrivelse av følelse]?» / «Lei av [beskrivelse av utfordring]?» /«Husker du [positiv følelse/situasjon]?»
Pirk i smerten, men tilby håp. Beskriv en vanlig utfordring eller smertepunkt leseren kan ha, på en måte som føles gjenkjennelig.
Følg opp med en løsning som gir håp og viser hvordan produkt/tjeneste kan hjelpe.
Snu på flisa og flytt fokuset fra utfordringer til ønsket situasjon eller positive følelser.
Bruk spørsmål eller setninger som for eksempel: «Hvordan ville det føles å [ønsket situasjon]?» / «Husker du [positiv følelse/situasjon som leseren kan relatere til]?»
Presenter hooks, smerteskildringer, og positive vinklinger som korte tekststartere.
Gi korte stikkord for hvordan teksten kan utvikles videre, for eksempel med empati eller løsning.Husk: Ikke glem all din erfaring her. Den er uvurderlig. Du kjenner antagelig målgruppen bedre enn ChatGPT, og robotene er ikke empatisk anlagt (de bare later som ved å simulere menneskelig adferd).